Varumärkesstrategi

Ett varumärkesprojekt är en strategisk insats som ett företag eller en organisation genomför för att forma, förbättra eller omdefiniera sin övergripande varumärkesuppfattning i ögonen på sin målgrupp.

Målet är att skapa en stark och positiv varumärkesidentitet som resonanserar med målgruppen och differentierar företaget från sina konkurrenter över tid.

Detta omfattande arbete innebär bedömning, planering och genomförande av olika element för att skapa en sammanhängande och positiv varumärkesidentitet. Här är några centrala aspekter av varumärkesutveckling vi jobbar med

  • o Utvärdera varumärket idag

    o Analysera tillgångar så som: logotyper, budskap, värdegrunder, budskap, visuella element, övergripande varumärkespositionering

    o Bedöm hur konsumenter eller kunder upplever varumärket i tex SoMe

    o Identifiera kärnvärden, mål och målgrupper för varumärket.

  • o Skapa eller uppdatera befintlig identitet inklusive logotyper, färgspråk och grafiska element.

    o Säkerställ att identiteten är konsekvent över olika plattformar och kanaler.

    o Brand-Book och manualer att följa

    o ”Employer-branding”, säkerställ att personal är trovärdiga ambassadörer för varumärket

  • o Genomför undersökningar för att förstå kundens behov, förväntningar eller preferenser

    o Identifiera kunder

    o Anpassa varumärkesbilden för att skapa givande kommunikation mot den identifierade målgruppen

    o Tydliggör varumärkets unika fördelar gentemot konkurrenter

    o Använda sociala medier eller andra plattformar för att skapa gemenskap kring varumärket

    o Bygga och underhålla en bra relation med kunder genom engagerande och meningsfulla interaktioner online och off-line.

  • o Utforma en effektiv varumärkesstrategi för att överföra varumärkets budskap till målgruppen.

    o Använd konsistent ton och språk över all kommunikation.

    o Integrera varumärkets värden i kundinteraktioner, produktdesign och tjänster.

    o Optimera varumärkets närvaro online och off-line

    o Säkerställ en sömlös känsla av varumärket oavsett plattform som aktiveras, och dra nytta av de olika styrkor som finns på olika plattformar.

  • o Rulla ut den uppdaterade versionen av varumärket genom kampanjer eller liknande.

    o Hålla varumärket relevant genom att vara öppen för innovation och anpassning till förändrade marknadsförhållanden.

    o Ständigt utvärdera och uppdatera varumärkesstrategin baserat på trender och kunders feedback.

    o Ta nästa steg i varumärkets resa?

  • o Utforska möjligheter att utvidga varumärket till nya marknader eller plattformar

    o Anpassa varumärkesstrategin för att passa olika kulturella och geografiska ändamål

    o Hela tiden ifrågasätta varför vi gör vissa saker, våga utmana och vara på tårna för förändringar

  • o Kontinuerligt mäta och utvärdera varumärkets prestanda och effektivitet.

    o Anpassa strategin baserat på insamlade data och feedback skall göras löpande.

Varumärkesutveckling är en pågående process som kräver noggrann planering, kontinuerlig övervakning och flexibilitet för att möta förändrade marknadsförhållanden.